Publications scientifiques

Voici quelques références de publications scientifiques.
Attention, elles ne sont pas forcément toutes accessibles gratuitement.

letat-de-la-recherche-sur-les-enfants-surdoues-cnrs, 2004

« Parcours scolaire et professionnel de 28 adultes dits surdoués » –  A. Bessou, J. Tyrrell and M. Yziquel – paru dans Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence Volume 52, Issue 3, May 2004, Pages 154-159v

« Le devenir des surdoués » – Denise Vincent – Journal français de psychiatrie no18, 1, 2003 ,  pages  39-40.

Cerveau & Psycho, mai-juin 2006
Le cerveau des surdoués est différent

Cerveau & Psycho n°66, intitulé « Penser comme un génie: Einstein, Mozart, Picasso, comment s’en inspirer? »

Intelligence and Brain Myelination: A Hypothesis
Edward M. Miller

Abraham, A. & Windmann, S. (2007). Creative cognition: The diverse operations and the prospectof applying a cognitive neuroscience perspective. Methods, 42, 38-48.    doi:10.1016/j.ymeth.2006.12.007

Byron, K., Khazanchi, S., & Nazarian, D. (2010). The relationship between stressors and creativity: A meta-analysis examining competing theoretical models. Journal of Applied Psychology95(1), 201.       doi : 10.1037/a0017868

Gowan, J.C. (1971) The relationship between giftedness and creativity. Gifted Child Quaterly, 15,(4),239-243. doi : 10.1177/001698627101500401

Gruber, H. E. (1982). On the hypothesized relation between giftedness and creativity. New Directionsfor Child and Adolescent Development1982(17), 7-29. doi : 10.1002/cd.23219821704

Maker, C.J. (1993). Creativity, intelligence,and problem solving : A defmition and designfor cross-cultural research andmeasurement related to giftedness. Gifted Education International, 9,68-77  doi : 10.1177/026142949300900202

Olszewski‐Kubilius, P. (2000). The transition from childhood giftedness to adult creative productiveness: Psychological characteristics and social supports. Roeper Review23(2),65-71. doi : 10.1080/02783190009554068

Renzulli, J. S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3),180-184. doi : 10.1177/003172171109200821

Rich, S. (2016). A brief examination of the effects of occupational stress on creativity and innovation. The Psychologist-Manager Journal19(2), 107. doi : 10.1037/mgr0000042

Robinson, N.M., Zigler, E. & Gallagher, J.J. (2000). Two tails of the normal curve : Similarities and differences in the study of     mental retardation and giftedness. American Psychologist, 55,(12), 1413-1424. doi : 10.1037//0003-066X.55.12.1413

Winner, E. The origins and ends of giftedness. (2000). American Psychologist, 55,(1), 159-169. doi : 10.1037//0003-066X.55.1.159

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