Publications scientifiques

Voici quelques références de publications scientifiques et/ou de revues de sciences.
Attention, elles ne sont pas forcément toutes accessibles gratuitement.

 

A brief examination of the effects of occupational stress on creativity and innovation. Rich, S. (2016).  The Psychologist-Manager Journal19(2), 107. doi : 10.1037/mgr0000042

Creative cognition: The diverse operations and the prospectof applying a cognitive neuroscience perspective. Methods, 42, 38-48. Abraham, A. & Windmann, S. (2007).    doi:10.1016/j.ymeth.2006.12.007

Creativity, intelligence,and problem solving : A defmition and designfor cross-cultural research andmeasurement related to giftedness .Maker, C.J. (1993).  Gifted Education International, 9,68-77  doi : 10.1177/026142949300900202

Hauts potentiels et talents : la position actuelle du problème. Lautrey, J. (2004)  Société française de psychologie 49 (2004) 219–232. doi.org/10.1016/j.psfr.2004.03.001

Intelligence and Brain Myelination: A Hypothesis
Edward M. Miller

letat-de-la-recherche-sur-les-enfants-surdoues-cnrs, 2004

Le cerveau des surdoués est différent
Cerveau & Psycho, mai-juin 2006

 Le devenir des surdoués  – Denise Vincent – Journal français de psychiatrie no18, 1, 2003 ,  pages  39-40.

On the hypothesized relation between giftedness and creativity. Gruber, H. E. (1982). . New Directionsfor Child and Adolescent Development1982(17), 7-29. doi : 10.1002/cd.23219821704

« Parcours scolaire et professionnel de 28 adultes dits surdoués » –  A. Bessou, J. Tyrrell and M. Yziquel – paru dans Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence Volume 52, Issue 3, May 2004, Pages 154-159v

« Penser comme un génie: Einstein, Mozart, Picasso, comment s’en inspirer? »
Cerveau & Psycho n°66

The Gifted Brain
by Dr. Nicole Tetreault, Dr. Joanna Haase, and Sharon Duncan
Gifted Research and Outreach, Inc.
March 17, 2016

The Neurobiology of Giftedness – John G. Geake
Westminster Institute of Education
Oxford Brookes University
United Kingdom

The origins and ends of giftedness. Winner, E. (2000). American Psychologist, 55,(1), 159-169. doi : 10.1037//0003-066X.55.1.159

The relationship between giftedness and creativity. Gowan, J.C. (1971) . Gifted Child Quaterly, 15,(4),239-243. doi : 10.1177/001698627101500401

The relationship between stressors and creativity: A meta-analysis examining competing theoretical models. Byron, K., Khazanchi, S., & Nazarian, D. (2010).  Journal of Applied Psychology95(1), 201.       doi : 10.1037/a0017868

The transition from childhood giftedness to adult creative productiveness: Psychological characteristics and social supports. Olszewski‐Kubilius, P. (2000).  Roeper Review23(2),65-71. doi : 10.1080/02783190009554068

Two tails of the normal curve : Similarities and differences in the study of     mental retardation and giftedness. Robinson, N.M., Zigler, E. & Gallagher, J.J. (2000). American Psychologist, 55,(12), 1413-1424. doi : 10.1037//0003-066X.55.12.1413

What makes giftedness? Reexamining a definition. Renzulli, J. S. (1978).  Phi Delta Kappan, 60(3),180-184. doi : 10.1177/003172171109200821

 

 

 

 

 

 

Publicités

Laisser un commentaire

Entrez vos coordonnées ci-dessous ou cliquez sur une icône pour vous connecter:

Logo WordPress.com

Vous commentez à l'aide de votre compte WordPress.com. Déconnexion / Changer )

Image Twitter

Vous commentez à l'aide de votre compte Twitter. Déconnexion / Changer )

Photo Facebook

Vous commentez à l'aide de votre compte Facebook. Déconnexion / Changer )

Photo Google+

Vous commentez à l'aide de votre compte Google+. Déconnexion / Changer )

Connexion à %s